Nieuws      Vacatures

Brengt de zaak verder

Personeel

Er is een grote kans dat jij als ondernemer personeel in dienst hebt. Dit geldt voor zowel grote bedrijven, maar ook voor eenmanszaken. Als ondernemer kun je dan tegen bepaalde verplichtingen, uitdagingen en risico’s aanlopen. Wij kunnen je adviseren over vraagstukken waar je als werkgever tegen aanloopt, of misschien helemaal geen tijd voor hebt.

Is jouw onderneming zo gegroeid dat jij taken uit handen moet gaan geven en wordt het daarom tijd om personeel aan te nemen? Wie personeel in dienst gaat nemen, moet van te voren veel zaken regelen. Daarnaast komt er een hoop verantwoordelijkheid bij kijken, waarbij jij waarschijnlijk wel een beetje hulp kunt gebruiken. Waar kun je allemaal mee te maken krijgen als je personeel aanneemt en tegen welke verplichtingen loop je aan?

Je kunt hierbij denk aan zaken zoals: personeelsadministratie, loonstroken in orde maken, salarisadministratie, personeelsinformatiesystemen, werving & selectie, functieprofielen, talentmanagement, arbeidsongeschiktheid, etc. Klik op de onderwerpen voor meer informatie!

Klinkt dit allemaal een beetje overweldigend en wil jij hierbij begeleiding of advies krijgen? Daar kunnen onze hr & payroll specialisten jou bij helpen! Wij voorzien jou graag van de benodigde informatie zodat jij zeker weet dat alle zaken goed zijn geregeld.

Ramon Wortelboer

Wilt u geholpen worden door onze loonspecialist Ramon Wortelboer?

Meer over onze hr & payroll diensten

Meer over juridische diensten

Personeelsadministratie

Zodra je als ondernemer personeel in dienst neemt, ben je verplicht om personeelsadministratie bij te houden. Wij kunnen voorstellen dat jij niet per se zit te wachten op dit papierwerk en deze wet- en regelgeving. Want naast de al bestaande boekhouding, voegt dit nog meer werk toe aan je workload. Dan zou je kunnen overwegen om dit uit handen te geven!

Indien jij net bent gestart met jouw onderneming, zou je nog wel kunnen overwegen om dit zelf te doen. Dit kan uit kostenoverwegingen zijn, of simpelweg omdat de lijntjes korter zijn als je het zelf oppakt. Maar jij hebt niet voor niets personeel aangenomen! Waarschijnlijk is jouw onderneming gegroeid en wil jij het werk grotendeels uit handen geven. Het voordeel van het uitbesteden, is dat jij meer tijd overhoudt voor je bedrijf en andere belangrijke zaken. Daarnaast is de personeelsadministratie een vak apart en dien je echt op de hoogte te zijn van dit specialisme. Wij raden jou dan ook aan om dit uit te besteden. Dit is efficiënt, het scheelt jou kostbare tijd en de kans op fouten is kleiner.

De Hooge Waerder

Maar wat houdt de personeelsadministratie eigenlijk in en wat valt hier allemaal onder? Het is een vrij breed begrip, maar zoals de naam al doet vermoeden bestaat deze administratie uit alle informatie over jouw personeel. Per medewerker dient er een individueel dossier te zijn met alle persoonsgebonden gegevens, informatie en afspraken. In dit dossier kunnen zaken zijn vastgelegd zoals: arbeidscontract, functie- en taakomschrijving, loonafspraak, pensioenregeling, salaris contract, secundaire arbeidsvoorwaarden; auto van de zaak, fietsplan, opleidingen, verzekeringen, beoordelingen, communicatiegegevens, verlof- en verzuimregeling, etc. De personeelsadministratie omvat dus alle informatie over het personeel die in relatie staan tot jouw onderneming. Hierdoor is het belangrijk dat deze nauwkeurig wordt bijgehouden. Daarnaast horen deze dossiers en documenten overzichtelijk te zijn. Vanwege vertrouwelijke informatie dienen deze veilig en AVG-proof opgeborgen te worden. 

De personeelsadministratie is vaak niet het meest favoriete onderdeel van ondernemers. Er gaat namelijk erg veel tijd zitten in het opzetten en bijhouden van deze administratie. Maar toch is dit verplicht en moet het gebeuren. Hoe groter de onderneming, des te belangrijker het bijhouden hiervan is en des te meer werk het is. En daar kunnen wij jou bij helpen! Vraag je je nu af wat onze medewerkers kunnen doen voor jouw personeelsadministratie? Onze specialisten begeleiden jou graag bij het hebben van een kloppende personeelsadministratie. Wij kunnen dit deels uit handen nemen, of zelfs helemaal volledig. Het kan volledig op maatwerk, want jij bepaalt welke taken jij uit handen wilt geven. Daarnaast zijn onze medewerkers actueel op de hoogte van de veranderende wet- en regelgeving rondom personeelsadministratie.

Loonstrook

Als werkgever betaal je iedere maand loon aan je personeel. Dit is een administratieve taak die iedere maand terugkeert. Hier hoort ook de loonstrook bij, dit kan zowel papier als digitaal zijn. Wat zet je als werkgever allemaal op zo’n loonstrook? En is het verplicht om een loonstrook maandelijks te verstrekken?

Loonstroken zijn voor veel ondernemers weer een uitdaging. Bepaalde onderdelen zijn namelijk verplicht om te vermelden en kan veel tijd in beslag nemen om dit allemaal zelf te doen. Onze juristen kennen de wet- en regelgeving omtrent de loonstrook en kunnen jou hierbij helpen. Wij verwerken de loonstroken digitaal, namelijk met het programma Loket.nl. Via een beveiligde verbinding kun je als werkgever alle personeelsdossiers en loonstroken digitaal bijhouden. Uiteraard hierbij rekening houdend met de AVG wet- en regelgeving. Binnen dit programma krijgen de medewerkers een persoonlijke login, waarmee ze hun loonstroken en jaaropgaven binnen hun digitale omgeving kunnen zien. Deze gegevens kunnen zij altijd inzien. Hierdoor hoeven er geen persoonlijke en gevoelige gegevens meer te worden verstuurd per e-mail.

De Hooge Waerder

Met een loonstrook informeer je aan je personeel onder andere wat het loon is en hoe dit is opgebouwd. Maar wat staat hier allemaal op? De volgende gegevens zijn in ieder geval verplicht om te vermelden op de loonstrook: naam werkgever, naam werknemer, naam bedrijf, wettelijk minimumloon, de termijn/ periode van het berekende loon, de overeengekomen arbeidsduur, het brutoloon, de samenstelling van het bruto- of nettoloon; basisloon, prestatiebeloning, overwerkgeld, toeslagen, premies, de bedragen die op loon worden ingehouden; loonbelasting, premie volksverzekeringen, pensioenpremie, omschrijving van alle vergoedingen. Deze onderdelen zijn verplicht om in een loonstrook te verwerken. Onze juristen kunnen jou hierbij helpen en zorgen ervoor dat alle verplichte onderdelen worden benoemd. Door dit proces uit handen te geven, houd jij weer meer tijd over voor je business!

Als werkgever bent u verplicht een loonstrook te verstrekken bij de 1e loonbetaling, of als de loonbetaling anders is dan de vorige loonbetaling. Maar het is niet verplicht om iedere maand een loonstrook op te maken, zolang er geen wijzigingen plaatsvinden. Heb jij personeel met wisselende uren of salaris? Dan ben je verplicht om iedere maand een loonstrook te verstrekken. Het digitaliseren van alle loonstroken is makkelijk, zeker als je veel personeel in dienst hebt. Het is dan wel noodzakelijk om eerst toestemming van je personeel te ontvangen. Wil je dat wij jou helpen bij het digitaliseren van de loonstrook? Dankzij het online systeem dat wij gebruiken, kan jouw personeel hun digitale loonstrook opslaan en altijd terugkijken (ook als ze uit dienst gaan).

Salarisadministratie

Als jouw bedrijf groeit, is het aannemen van personeel haast onvermijdelijk. Met het aannemen van werknemers, volgt natuurlijk ook de salarisbetaling en helaas automatisch ook de salarisadministratie. Het is belangrijk om op tijd en nauwkeurig jouw personeel uit te (laten) betalen! De salarisadministratie kan dan ook een erg tijdrovend klusje zijn.

Als ondernemer met personeel heb je de keuze om dit zelf te doen, maar je kunt dit werk ook uitbesteden. Jij hebt natuurlijk niet voor niets personeel aangenomen, en dat is om werk uit jouw handen te nemen. Als jouw bedrijf groeiende is, heb je geen zin of tijd om de salarisadministratie op je te nemen. Laat ons jou helpen! Zeker als de salarisadministratie jou tegenhoudt in het aannemen van personeel en je erg opziet tegen het papierwerk. Bovendien vereisen deze werkzaamheden grotendeels ook kennis van onder andere arbeidsrecht en cao’s. Onze juristen hebben alle actuele kennis hiervan en kunnen jouw werk uit handen nemen. Hoe fijn zou het zijn als je weet dat de salarisadministratie in goede handen ligt en jij je weer lekker kunt focussen op je business?

kantoor-beverwijk02

Alhoewel salarisadministratie wellicht kan klinken als simpelweg maar ‘salaris overmaken’, is dit niet helemaal waar. Er komt hier namelijk veel meer bij om de hoek kijken. De term staat namelijk voor het administreren van het salaris dat aan het personeel wordt uitbetaald en alles wat hier mee te maken heeft. Denk hierbij aan: persoonsgegevens bijhouden, uren en declaraties bijhouden, loonheffingen doorgeven aan de belastingdienst, belastingaangifte doen, werknemersvoordelen registreren, jaaropgaven maken, loonkosten in de boekhouding opnemen, etc. Bij salarisadministratie gaat het niet meer alleen over het afdragen en inhouden van loonheffing. Prioriteiten liggen nu bij pensioenen, subsidies en loonheffingskortingen, maar het gaat ook over het aanleveren van gegevens voor Arbodienst en verzekeraar. Stuk voor stuk zaken waarbij onze specialisten je graag bij adviseren en helpen!

Een ander woord voor salarisadministratie is ook wel loonadministratie. Deze termen kunnen beide worden gebruikt, maar betekenen gewoon hetzelfde. Wij gebruiken de term salarisadministratie. De salarisadministratie kun je op de oude manier doen, dus alles handmatig invoeren. Maar zoals we in het begin al zeiden; de salarisadministratie dient correct te gaan. Daarom werkt De Hooge Waerder dan ook met salarissoftware die de salarisadministratie automatiseert en dit accuraat en vlug kan afhandelen. Met deze software kun je de salarisstroken iedere maand op dezelfde datum voor je werknemers laten klaarzetten en dit gaat geheel automatisch. Uiteraard blijven wij dit regelmatig controleren en bij nieuwe medewerkers en/of wijzigingen zullen wij dit handmatig invoeren. De salarisadministratie vraagt ook om het snel verwerken van wijzigingen in wet- en regelgeving, wat onze specialisten ook voor jou kunnen doen.

Personeelsinformatiesysteem

Een personeelsinformatiesysteem heeft meerdere benamingen en wordt ook wel een HR systeem genoemd, maar het betekent hetzelfde. Dit geautomatiseerde systeem is niet meer weg te denken binnen moderne organisaties. Personeelszaken kunnen namelijk een tijdrovend klusje zijn. Wil jij de workflow van de personeelsadministratie van jouw bedrijf vereenvoudigen? Lees dan verder, wij vertellen jou alles over het personeelsinformatiesysteem!

Hoe groot of klein jouw onderneming ook is, een personeelsinformatiesysteem kan voor ieder soort en formaat bedrijf gunstig zijn. Maar wat is dit eigenlijk voor een systeem en wat kun je ermee? Eigenlijk zegt het woord het zelf al; het is namelijk een systeem waarin personeelszaken worden bijgehouden. De dagen van het handmatig bijhouden van personeelszaken zijn over. Software zorgt ervoor dat gegevens foutloos en snel worden ingevoerd en bijgehouden. Het automatiseren hiervan scheelt gewoon ontzettend veel tijd, omdat de administratie niet meer handmatig hoeft te worden gedaan. Het is zonde van de tijd en het geld die je als ondernemer hier in steekt, terwijl het helemaal niet nodig is. Onze specialisten kunnen je adviseren over het systeem dat wij hanteren en kunnen zelfs de gehele personeelszaken van je overnemen.

kantoor-heerhugowaard-01

Iedere ondernemer wilt toch zo efficiënt en tijdbesparend mogelijk werken? Een personeelsinformatiesysteem is een database waarin alle relevante gegevens over jouw personeel staan. Maar waarom zou je met een personeelsinformatiesysteem willen werken? Van alle medewerkers die voor jouw organisatie werken, moet je de gegevens beheren. Dit is ook bijvoorbeeld informatie over de capaciteiten en talenten van het personeel. Zo kun je met deze gegevens op basis van capaciteiten en talent, ook de juiste keuzes maken voor de toekomst van het bedrijf en voor het personeelsbeleid. Want met dit systeem heb jij meer inzicht en kun je actief capaciteiten benutten en optimaliseren. Kort gezegd, een personeelsinformatiesysteem kan ondersteunen bij alle processen en activiteiten binnen het bedrijf om het personeelsbeleid te optimaliseren.

Hoe groter jouw bedrijf wordt, hoe meer personeel jij hebt en hoe meer gegevens je dus moet beheren. Daarnaast zijn deze gegevens ook nog eens erg privacygevoelig, waardoor je een goed systeem moet hebben om deze gegevens in op te slaan. In een personeelsinformatiesysteem of HR systeem worden dus alle gegevens van jouw medewerkers opgeslagen. Maar welke gegevens worden er dan allemaal bijgehouden? Denk hierbij dan aan gegevens zoals de persoonsgegevens, verzuim en verlof, vergoedingen en verstrekkingen, salarisverwerking, prestatierapporten, urenregistratie, etc. Met het systeem van De Hooge Waerder kun je als ondernemer naar eigen wens overzichten creëren, zoals kostprijsberekeningen, ziekteverzuim, verlofkaarten, employee benefits, sociale afdrachten, private verzekeringen, etcetera. Wij snappen dat jij het al druk genoeg hebt als ondernemer, daarom helpen onze specialisten jou graag met jouw personeelszaken.

Werving & Selectie

Is jouw onderneming groeiende en heb jij zoveel werk, dat je op zoek bent naar personeel? Het werving & selectie proces van kandidaten is erg belangrijk, maar wel erg tijdrovend. Uiteraard wil je zo snel mogelijk de vacature(s) vullen, maar je wilt ook goed personeel die bij jouw onderneming past. Vind je het zelf lastig om deze gevuld te krijgen?

Wij kunnen jou helpen bij het gehele werving & selectie proces en kunnen dit uit handen nemen voor jou. Want hoe vind je de juiste medewerker in een krappe arbeidsmarkt? Het antwoord op deze vraag wordt steeds lastiger. Onze specialisten weten als geen ander om hier mee om te gaan. Wij ontzorgen en zijn betrokken bij het gehele wervingsproces. Of juist slechts het onderdeel wat jij als ondernemer nodig hebt. Het kan daarbij onder meer gaan om: werving, advies en ondersteuning bij de brievenselectie, het voorbereiden, adviseren en (mede) voeren van sollicitatiegesprekken, advies over arbeidsvoorwaarden en de gehele inwerkprocedure. Wil jij dus personeel in dienst nemen, maar heb jij geen tijd voor de werving & selectie? Wil jij weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem dan snel contact op met ons, wij adviseren je graag.

ajansen

Het is belangrijk dat het wervingsproces goed in elkaar zit. Deze moet namelijk efficiënt in elkaar steken, zodat het foutloos en snel gaat. En uiteraard met als resultaat; het kunnen aannemen van een of meerdere geschikte kandidaten! Het wervingsproces begint bij het opstellen van een functieprofiel; hoe ziet de ideale kandidaat eruit? Op basis hiervan wordt er een vacature geschreven, waarmee de juiste kandidaten worden aangetrokken. Vervolgens wordt hierna de werving gestart, dit kan zowel eerst intern zijn of direct al extern. Deze vacature kan onder andere op jobboards en social media worden geplaatst. Indien er eenmaal reacties binnenkomen, begint het selecteren van geschikte kandidaten. Het is belangrijk dat iedereen die zich bezighoudt met het wervingsproces genoeg inhoudelijke kennis en kunde heeft van de functie.

Onze juristen zijn gespecialiseerd in contractenrecht en kunnen jou helpen bij het opstellen van contracten. Uiteraard volgens de regels en wetten van het contractenrecht en dit zijn er nogal wat. Het contractenrecht is namelijk erg breed en kent veel verschillende soorten contracten die onder dit recht vallen, zoals: koop- en huurovereenkomst, arbeidsovereenkomst, kredietovereenkomst, overname- of fusie overeenkomst, aannemingsovereenkomst, etc. Het kan natuurlijk gebeuren dat er toch nog onduidelijkheden zijn, of erger zelfs; dat de afspraken niet worden nageleefd. Als je er zelf onderling niet uitkomt met de andere desbetreffende partij(en), kunnen wij jou ook daarbij helpen. Het is namelijk belangrijk om dit volgens de regels op te lossen. Onze juristen denken graag met jou mee en geven advies over de verdere vervolgstappen. Want ook dit valt onder het contractenrecht.

Functieprofielen

Loop je als ondernemer er wel eens tegenaan dat er onduidelijkheid is over een functie en dat dit een conflict op de werkvloer oplevert? Of dat het niet duidelijk is wat er nodig is voor een werknemer om naar een volgende functie door te groeien? Kijk dan eens naar je functieprofielen, door deze te optimaliseren zul je al ver komen! 

In een functieprofiel beschrijf je kort gezegd de functie, maak je duidelijk wat de functie inhoudt en zet je neer aan wat voor kwaliteiten en competenties een geschikte kandidaat moet voldoen. Een functieprofiel is dus ideaal om tijdens het werving & selectie proces te gebruiken en zo ervoor te zorgen dat de juiste kandidaten worden aangetrokken. Denk dus van te voren goed na over wat voor soort werknemer het beste binnen de desbetreffende functie past. Een functieprofiel kan uit twee onderdelen bestaan, namelijk de omschrijving van de functie zelf en de omschrijving van de best passende kandidaat. Overigens hoeft er niet voor iedere medewerker een functieprofiel te worden gemaakt, het kan namelijk ook voor een groep medewerkers met dezelfde soort functie worden gebruikt.

kantoor-alkmaar-01

Om meerdere redenen kan een functieprofiel dus nuttig zijn. Het is belangrijk om duidelijkheid te creëren over verantwoordelijkheden binnen je organisatie. Door het opstellen van functieomschrijvingen wordt de inhoud van bestaande of nieuwe functies helder omschreven. Duidelijke functieprofielen opstellen is dan ook erg belangrijk voor het werving & selectie proces. Je wilt namelijk wel de juiste kandidaten aantrekken voor de desbetreffende functie. Als het functieprofiel op orde is, zul je sneller personeel vinden die bij jouw bedrijf en de functie past. Het legt namelijk uit wat iemand kan verwachten van de functie en onderneming. Een goed functieprofiel kan dan ook worden gebruikt als input of basis voor een vacature. Naast dat het kan worden gebruikt voor nieuwe medewerkers, kan het ook van pas komen voor je huidige werknemers.

Een functieprofiel moet duidelijk worden opgesteld en de juiste, belangrijke informatie moet erin staan. Vaak staat er een functieomschrijving in, de eisen van de functie en eventueel een korte omschrijving van de onderneming. Het omvat onder andere de taken die de werknemer gaat uitvoeren of al uitvoert, de bevoegdheden en verantwoordelijkheden die binnen de functie vallen, vereiste kwalificaties, gewenste competenties, communicatieve vaardigheden, de hiërarchische plaats van de functie binnen de onderneming, het aantal uren, het soort contract, de bijbehorende beloning, wat voor en hoeveel werkervaring benodigd is, eventuele persoonskenmerken of type karakter, secundaire arbeidsvoorwaarden en de functienaam. Daarnaast staat er vaak ook een beschrijving van de organisatie en de bedrijfscultuur. Al deze onderdelen zet je neer in het functieprofiel en beschrijf je duidelijk.

Beoordelen

Als ondernemer heb je ook de taak om jouw medewerkers te beoordelen. Deze gesprekken zijn niet altijd leuk, maar wel belangrijk. Overigens hoeven deze gesprekken niet altijd per se negatief of vervelend te zijn. Het kan namelijk ook in de vorm van positieve feedback betreft het functioneren van de medewerkers.  

Deze gesprekken zijn belangrijk voor jouw onderneming, want indien de medewerkers goed functioneren, is dit bevorderend voor het succes van de onderneming!  Door medewerkers te beoordelen ben je als ondernemer in staat vast te stellen hoe ze functioneren, zich ontwikkelen, doorgroeien en kan je tijdig bijsturen waar nodig. Hoe vervelend ook, elke leidinggevende wordt wel eens geconfronteerd met een werknemer die niet goed functioneert. Dat kan in extreme situaties waarin geen verbetering optreedt, leiden tot een arbeidsconflict en zelfs ontslag. Daarvoor is een nauwkeurig dossier nodig! Het tegenovergestelde kan natuurlijk ook, dat iemand boven verwachting presteert en je deze medewerker wilt belonen. Wij begeleiden de ondernemer tijdens de beoordelingscyclus, zowel in het voortraject, als bij het gesprek zelf en bij de administratieve afhandeling.

mathijs van hooff

Het is niet voor iedere ondernemer weggelegd om het personeel goed te kunnen beoordelen. Het vraagt namelijk veel inzicht en leiderschap. Wel is het een onderdeel dat behoort tot de taken en verantwoordelijkheden als leidinggevende. Indien jij jouw werknemers goed kunt beoordelen en helpen met ontwikkelen, kan dit ook van groot belang zijn voor jouw onderneming. Het is belangrijk om tijdens het oordelen zo objectief mogelijk te blijven. Indien je een beoordeling hebt, zorg dan dat je deze altijd kunt verklaren door middel van argumenten. Werkt jouw personeel hybride en is het daardoor lastig ze te beoordelen? Dan ben jij wellicht niet de juiste persoon. Als er collega’s of klanten zijn die wel nauw samenwerken met ze, zijn zij beter in staat om te beoordelen. Vraag het personeel om zelf de verantwoordelijkheid te pakken en om feedback te vragen. Het is immers ook in hun voordeel!

Bij veel ondernemingen zijn er maar een aantal momenten per jaar dat er wordt beoordeeld, namelijk tijdens het beoordelingsgesprek en het functioneringsgesprek. Eigenlijk is deze manier van beoordelen best wel zonde en ‘ouderwets’, want dit zijn maar momentopnames en beoordelen is een proces wat continu gaande is. Wij snappen ook wel dat jij niet de tijd hebt om continu jouw personeel te beoordelen, maar er zijn ook andere manieren! Bij de ‘nieuwe’ manier wordt er tegemoet gekomen aan zowel de behoeften van het personeel, als aan de doelstellingen van de organisatie. Hierbij is de medewerker ook zelf verantwoordelijk voor zijn eigen ontwikkelingen en om zijn doelen en uitdagingen te behalen. De leidinggevende heeft een meer faciliterende en coachende rol bij deze manier van beoordelen.

Talentmanagement

Als ondernemer wil je natuurlijk talentvolle en kundige werknemers die het beste bij de functie passen en kwaliteit kunnen leveren. Tegenwoordig is het helaas niet zo vanzelfsprekend meer dat personeel lang bij een bedrijf blijft hangen. Om dit voor elkaar te krijgen moet je als ondernemer niet alleen blijven investeren in de werving & selectie, maar ook in talentmanagement.

Welke ondernemer wilt er nu niet gemotiveerde medewerkers en betere bedrijfsresultaten? Wij denken dat iedere ondernemer dit wel wilt! Maar wat als jij geen tijd of kennis hebt om talentmanagement door te voeren in jouw organisatie? Dan kunnen wij jou helpen! Wij adviseren en ondersteunen bij dergelijke vraagstukken en kunnen jou hier dan ook bij van dienst zijn. Onze specialisaties liggen namelijk op het gebied van strategische personeelsplanning, organisatiestructuur, verzuim en cultuurveranderingen. Kortom, we ondersteunen bij alles wat te maken heeft met de organisatie en de mensen die er werken. Wij kunnen een aanbod van trainingen en opleidingen samenstellen, zodat medewerkers zich gericht kunnen ontwikkelen. Dit is gunstig voor jou en je onderneming, maar uiteraard ook voor het personeel zelf.

Jan Wagenaar

Heb jij eenmaal talentvolle medewerkers geworven en aangenomen? Super fijn! Maar nu wordt het tijd om jouw talentmanagement te optimaliseren. Wat houdt talentmanagement precies in? Iedere onderneming krijgt met talentmanagement te maken. Na het aannemen is het de noodzaak een strategisch plan op te stellen waarmee je als ondernemer ervoor kunt zorgen dat je de volledige kwaliteiten, competenties en talenten van het personeel optimaal benut. Hier hoort ook bij dat je deze blijft ontwikkelen. Een sterk HR-beleid is essentieel om talent succesvol te managen, want talentmanagement moet geheel geïntegreerd zijn in alle hr-processen en tools. Tegenwoordig vinden medewerkers het belangrijk dat zij de kans krijgen om zich persoonlijk te ontwikkelen. De eisen betreft secundaire arbeidsvoorwaarden neigen dan ook steeds meer naar persoonlijke ontwikkelingen dan voorheen.

Wellicht denk je nu ondertussen: ‘weer een nieuwe, hippe term erbij?’. Maar talentmanagement is essentieel in een professione wereld waarbij alles mogelijk is, arbeidsomstandigheden zich aanpassen, secundaire arbeidsvoorwaarden veranderen en er volop werkaanbod is voor medewerkers. Nu duidelijk is dat het niet genoeg is om alleen maar het talent ‘binnen te halen’, je weet wat talentmanagement inhoudt, leggen we nu graag uit waarom het belangrijk is. Er wordt vaak gezegd dat je personeel het visitekaartje is van je bedrijf. Goed ontwikkelt en opgeleid personeel leidt tot betere bedrijfsresultaten! Daarnaast vinden medewerkers het prettig om zich betrokken en verbonden te voelen met het bedrijf waar ze voor werken. Als zij voelen dat ze gewaardeerd worden, zullen zij positief spreken over jouw onderneming en zich nog meer willen bewijzen.

Arbeidsongeschiktheid

Helaas heb je als ondernemer ook met minder leuke kanten te maken van het ondernemerschap, zoals arbeidsongeschiktheid. Het kan iedereen overkomen. Voorkomen is altijd beter dan genezen, maar het kan toch gebeuren dat je werknemer onverhoopt (langere tijd) ziek wordt. De kosten hiervan kunnen behoorlijk oplopen. Om de werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te helpen is verzuimmanagement belangrijk!

In het geval van arbeidsongeschiktheid krijg je als werkgever te maken met uitkeringen, re-integratie procedures, UWV, etc. Hoe vervelend de situatie voor de werknemer ook is, arbeidsongeschiktheid bij een werknemer kost jou erg veel tijd. Er komt namelijk best wel veel werk bij kijken, het geeft veel administratie en er zijn een hoop wetten, regels, rechten en verplichtingen aan verbonden. Laat ons jou helpen! Onze specialisten kunnen jou adviseren of zelfs het gehele proces overnemen. Wij helpen bij het opstellen van verzuimbeleid, zoals (preventief) beleid en vitaliteitsprogramma’s. Daarnaast adviseren we over bijvoorbeeld stress- en burnout gerelateerde klachten. We kunnen ondersteuning bieden bij alle zaken die conform de Wet verbetering Poortwachter plaats dienen te vinden en zorgen dat het dossier op orde is.

chris-broekema

Wanneer spreken we over arbeidsongeschiktheid en wat houdt het in? Iemand is arbeidsongeschikt als hij of zij 2 jaar (langdurig) lichamelijk of mentaal ziek is en hierdoor niet in staat is om werk te verrichten. 

Als werkgever betaal je dan wel het loon door en ben je verantwoordelijk voor de re-integratie. Voor beide partijen is deze situatie vervelend, zorg er dus voor dat je als werkgever begaan en verbonden blijft met je werknemer. Zo blijf je op de hoogte van de situatie en weet je waar je aan toe bent. En voor de werknemer is het natuurlijk ook prettig dat de werkgever belangstelling en betrokkenheid toont. 

Vaak wordt de term arbeidsongeschiktheid vergeleken met de term ziekte. Let op dat dit niet per se hetzelfde is. Als je namelijk langdurig ziek bent, dan ben je niet arbeidsongeschikt.

Is jouw werknemer langer dan 2 jaar onderbroken ziek? Dan wordt het tijd om deze medewerker aan te melden bij het UWV. Dit gebeurt natuurlijk niet van de ene op de andere dag, hier tussenin zitten nog wat stappen. Eerst volgt namelijk een re-integratieverslag in de 6e week, een plan van aanpak in de 8e week, als de werknemer minimaal 42 weken ziek is volgt er een 42e-weeksmelding, na 52 weken ziekte volgt er een eerstejaars evaluatie en in week 88 kun je als werkgever een WIA-uitkering aanvragen voor de desbetreffende medewerker. Als werkgever betaal je voor 104 weken minimaal 70% van het loon door. Gedurende deze hele periode is het belangrijk dat je contact houdt met de bedrijfsarts en ben je verplicht een re-integratie proces te starten voor je werknemer.

Heeft u vragen over onze diensten
of wilt u een offerte bij ons opvragen?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws, concrete tips en adviezen van onze adviseurs.