Brengt de zaak verder

“We hebben echt de menselijke kant weten te behouden”

De Hooge Waerder bestaat op 2 juli 40 jaar en dat moet gevierd worden. Wij spraken Sander Brouwer en Daan van der Eng, beiden partners bij De Hooge Waerder, over het 40-jarig jubileum en wat er allemaal veranderd is in die afgelopen periode. Zij nemen ons mee van 1980 naar nu.

Hoe het allemaal begon
Sander is begonnen bij De Hooge Waerder als stagiair en is nooit meer weg gegaan. Hij werkt hier nu al 28 jaar en doet dit nog elke dag met plezier. “Ik heb zelf een fiscale achtergrond en wilde graag bij een bedrijf in Alkmaar werken. Toen ik bij De Hooge Waerder aanklopte voor een stageplek hadden zij nog geen fiscale afdeling en hier mocht ik als stagiair zelf invulling aan geven. Nu bestaat de afdeling uit 17 man, verdeeld over de vestigingen, en groeien we nog steeds.

Ook Daan is begonnen als stagiair op het kantoor in Beverwijk. “Toen ik hier begon wilde ik later misschien wel bij een Big Four kantoor werken, maar eenmaal aan het werk beviel het zo goed dat ik niet meer weg ben gegaan. Ik hoorde van klasgenoten hoe het eraan toe ging bij de grote kantoren en wist al snel dat dit niks voor mij was. Je hebt bij De Hooge Waerder veel meer klantencontact en een informele sfeer met je collega’s. Je ziet gewoon meer”.

Toen en Nu
In de afgelopen 40 jaar is de organisatie erg gegroeid. Vroeger lag de focus vooral op accountancy maar nu heeft De Hooge Waerder meerdere facetten waardoor zij hun diensten konden uitbreiden. “Wij merkten dat klanten de behoefte hadden om bij een kantoor aangesloten te zijn waar zij al hun ondernemersvragen kwijt konden. Dat was voor ons een mooie kans om te groeien. Op deze manier konden wij ook autonome groei nastreven en is het altijd een natuurlijk groeiproces geweest”, aldus Sander.

Een andere grote ontwikkeling binnen De Hooge Waerder is de digitalisering. Als accountantskantoor hebben zij hier veel mee te maken en willen zij dit zo goed mogelijk implementeren, vertelt Daan. “De rode draad door de jaren heen is echt de digitalisering. We merken dat dit de laatste jaren alleen maar toeneemt. Vroeger maakte je achteraf de cijfers en had je op basis daarvan het gesprek met de klant. Tegenwoordig zijn de cijfers zo up-to-date dat je beter advies kunt geven naar de toekomst toe. Dat is het mooie van digitalisering. We proberen echt voor in de tijd te zitten in deze ontwikkeling en we merken dat het personeel hier ook enthousiast van wordt”.

De toekomst
De organisatie bestaat momenteel uit 140 medewerkers en dat is iets waar zij trots op zijn. “De wijze en manier waarop we hier zijn gekomen willen we in stand houden. Het is altijd een natuurlijk proces geweest waar iedereen zich ook prettig bij voelt. Sinds een tijdje zijn wij ook aangesloten bij het internationale netwerk ‘Morison International’ en je merkt dat medewerkers hier hun uitdaging uit halen. Het biedt hen kansen om voor grotere, internationale bedrijven te werken. En voor de ondernemer kun je zowel internationaal als lokaal iets betekenen. We merken ook dat er steeds meer grote familiebedrijven in Noord-Holland naar ons overstappen. Dat komt denk ik doordat we echt de menselijke kant hebben weten te behouden”, aldus Sander.

Waar De Hooge Waerder naar toe wilt in de toekomst is voor beide heren ook helder. Daan: “We willen de groei doorzetten zoals we die hebben ingezet. Hierbij hebben we wel met elkaar afgesproken dat we niet naar een kantoor met 300 mensen willen. Iedereen kent elkaar hier en we willen die hechte sfeer behouden. Ook zullen we qua digitalisering nog stappen moeten maken en kunnen we nog groeien in het aantal klanten. Er zijn nog genoeg doelstellingen maar dit moet niet ten koste gaan van alles. Iedereen moet tevreden zijn en het moet goed gebeuren, kwaliteit boven kwantiteit zeggen wij altijd”.

Het jubileum
Het 40-jarig bestaan is een bijzondere gebeurtenis en dat willen ze bij De Hooge Waerder nier zomaar voorbij laten gaan, zo vertelt Daan. “Eigenlijk zou het jubileum gevierd worden met een reis naar Portugal voor alle medewerkers, maar die kan helaas niet doorgaan. Het hangt ervan af hoe de coronacrisis gaat lopen, maar de reis wordt zeker ingehaald. Nu hebben we een online magazine laten maken voor onze medewerkers en klanten. Hierin staan korte interviews met collega’s en zie je wat er is veranderd de afgelopen jaren. Het is een soort korte reis van 40 jaar geleden naar nu. Op de dag zelf zullen er voor het personeel zowel online als per vestiging activiteiten worden georganiseerd. Kortom, het wordt een dag om niet te vergeten”.

DEEL DIT BERICHT

Share on linkedin
Share on facebook
Share on email